Kylian Weppner

Kylian Weppner begon zijn carrière bij de gemeente Almere in 2019 als stagiair en werkt nu, vijf jaar later, nog steeds met veel enthousiasme als communicatieadviseur. In dit interview deelt hij zijn ervaringen, variërende werkdag en de uitdagingen en verrassingen van zijn functie bij de afdeling communicatie.

Heb je bewust gekozen om voor de gemeente Almere te gaan werken?
Ik ben in 2019 begonnen bij de gemeente Almere. Ik begon destijds in april als stagiair. Ik volgde toen de Master New Media & Digital Culture en een onderdeel daarvan was een stage. Ik ben opgegroeid in Almere en heb er tot mijn 18e gewoond dus op die manier ben ik als stagiair bij de organisatie beland. Ik heb toen stage gelopen bij ons social team. Het beviel na de stage van beide kanten dermate goed dat ik ben gebleven. Nu, 5 jaar later, zit ik er, nu als communicatieadviseur, nog steeds met veel plezier!

Hoe ziet je werkdag eruit?
Het leuke is dat dat per dag erg verschilt. Wel hebben we elke dag een (kort) moment samen met ons team. Bij de afdeling communicatie werken we agile en hebben vijf agile teams. Ik ben onderdeel van team Samenleving, Intern & Dienstverlening. Ik heb veel overleggen per week. Maar het toffe is dat die ontzettend van elkaar verschillen. Zo zit ik het ene moment in een brainstormsessie met onze collega’s van recruitment, zit ik het volgende moment met de collega’s van Burgerzaken over een communicatiestrategie voor de zomerdrukte en eindig je de dag met een feedback sessie over interne communicatie met de collega’s van onze ICT afdeling.

Wat vind je het leukst aan je werk?
Ik vind het leuke aan mijn werk dat het ontzettend divers is. Je switcht constant tussen strategisch en uitvoering. Daarnaast krijg je ook de mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen in de richting die jij interessant vindt. Ook vind ik het leuk dat je ontzettend veel contacten in het stadhuis op doet. We zijn soms net een klein dorp met meer dan 2000 collega’s, maar toch krijg je vanuit communicatie de kans om met ontzettend veel collega’s kennis te maken en een samenwerking aan te gaan.

Wat zou je een nieuwe collega willen meegeven?
Dit is de plek waar het gebeurt, hier worden alle beslissingen voor de stad uitgewerkt. En juist hier liggen voor jou de kansen om Almere te bedienen. We doen als organisatie zoveel meer dan je misschien zou denken. Vaak zien inwoners ons op de zichtbare plekken: het legen van containers, het verlengen van je identiteitsbewijs of oppakken van meldingen openbare ruimte. Maar we doen zoveel meer.

Word je nog weleens verrast tijdens je werk?
Tuurlijk, vaak zelfs! We communiceren ontzettend veel en de resultaten die dit oplevert zijn soms anders dan we verwachten. Daar ligt onze kracht: analyseren wat onze communicatie doet, bijsturen waar nodig, en ervoor zorgen dat de inwoners altijd de juiste informatie krijgen. Op het juiste moment, in de juiste vorm en op de juiste plek.

Wat zijn uitdagingen in jouw functie?
Veel inwoners bereiken we met onze communicatie. Maar er is ook een deel dat we niet of minder vaak bereiken. Juist die doelgroep ook bereiken is één van de leuke maar uitdagende aspecten van ons vak. Hoe bereik je de Almeerder die soms niet bereikt of gehoord wordt en hoe geef je ook hen een stem binnen het stadhuis.

Wat merkt de inwoner van de gemeente Almere van jouw werk?
Ontzettend veel! Alles wat naar de inwoner gaat, loopt via de afdeling communicatie. Wij zijn in dat opzicht vaak de schakel tussen de vakafdeling en de inwoner. Het is onze taak om de informatie zo helder en duidelijk mogelijk bij iedere Almeerder te krijgen. Elke doelgroep vereist een andere strategie dus iedere Almeerder merkt iets van wat ik en mijn communicatie collega’s doen.