Astrid Spit - Steur

Heb je bewust gekozen om voor Gemeente Almere te gaan werken? 
Nee, dat niet. Ik was in mijn vorige baan thuis aan het werk en toen zag ik de vacature voorbijkomen op LinkedIn. Ik wist niet eens dat een dergelijke functie bestond en dacht wat leuk! Eigenlijk was de vacature al gesloten, maar de recruiter zei mij toch te schrijven. Daarna ging het allemaal heel snel. En inmiddels werk ik hier sinds 2020. 

Hoe ziet je werkdag eruit? 
Mijn werk is heel divers en puur gericht op de interne organisatie, op mijn collega’s. Meestal schrijf ik wel aan een regeling, artikel, protocol of beleidsstuk en doe onderzoek. Of ik word gebeld of gemaild met vragen over verschillende arbo-voorzieningen en regelingenDenk bijvoorbeeld aan werkdruk, agressie of ongewenst gedrag. Ik zit in project- en werkgroepen waar arbo-advies gewenst is, zoals aanbesteding van kantoormeubilairde arbodienst of de rookvrije buitenruimte. Het door mij opgezette ArbovitaalPortaal actualiseer ik doorlopend met nieuwe arbo- en preventieonderwerpen. Vandaag heb ik een kantoordag en diverse gesprekken met collega’s en een team. 

Wat vind je het leukst aan je werk? 
Op basis van bijvoorbeeld een vraag uit de organisatie of maatschappelijke ontwikkelingen stel ik prioriteiten en start ik projecten op. Het mooie is, dat het onderwerp arbeidsomstandigheden zo breed is, dat ik steeds verschillende projecten heb lopen en elke keer weer over een ander thema. Altijd ten behoeve van het welzijn van de medewerkers.  

Binnen de Gemeente Almere worden enorm veel verschillende taken en werkzaamheden uitgevoerd ten dienste van de stad waar ik zelf woon, dat vind ik heel bijzonder. Het doet ertoe, je maakt echt ergens onderdeel van uit, dat vind ik wel een eer. 

Wat zou je een nieuwe collega willen meegeven? 
Blijf veel vragen stellen en blijf nieuwsgierig! 

Word je nog weleens verrast tijdens je werk? 
Ja! Wanneer ik plots word ingeschakeld als BedrijfsOpvangTeam-lid en dan laat ik meteen ook alles uit mijn handen vallen. Gemeente Almere heeft een eigen BedrijfsOpvangTeam (BOT), dat bestaat uit 4 collega’s die helpen als een andere collega iets vervelends heeft meegemaakt op de werkvloer. Door collega’s voor collega’s dus. Bijvoorbeeld tijdens het werk een reanimatie of een ongeluk zien gebeuren, of een klant die zich ongewenst gedraagt. Het BOT is eerste traumaopvang en het mooie is, dat we als BOT iemand echt kunnen opvangen en ook verder helpen. 

Wat zijn uitdagingen in jouw functie? 
We zijn een grote organisatie en soms kan het daardoor lastig zijn je weg te vinden. Het kan soms een zoektocht zijn naar ‘wie doet wat en wie is waarvan.  

Wat merkt de inwoner van Gemeente Almere van jouw werk?  
De bedoeling is, dat doordat ik collega's faciliteer qua preventie en arbeidsomstandigheden, zij hun werk voor de stad veiliger, gezonder en gemotiveerder kunnen doen.